Sociaal emotionele ontwikkeling
De sociaal emotionele ontwikkeling vindt in allerlei verschillende contexten plaats. Onze school is daar
één van, een belangrijke ontmoetingsplaats voor kinderen om zichzelf en de ander te ontdekken.
De klas is de plek waar leerlingen zich thuis en veilig voelen. Leerlingen voelen zich er op hun gemak,
geaccepteerd en durven zichzelf te zijn. Dit begint met een positief zelfbeeld, essentieel voor
zelfvertrouwen. Kinderen krijgen inzicht in zichzelf en de ander. Daarnaast leren we ze omgaan met
eigen gevoelens en die van de ander. Dit doen we door complimenten te geven, te waarderen
wat goed gaat en opbouwende feedback. In deze veilige leeromgeving krijgen kinderen de
kans om de gevolgen van hun eigen gedrag te ervaren. Ook wij hebben hierin een belangrijke
voorbeeldfunctie.
In alles wat we doen, spelen sociale vaardigheden een rol. Dit begint al in de onderbouw. Leerlingen
leren om hun gevoelens te herkennen en te benoemen. Ze ontdekken hun sterke punten en
hoe ze die kunnen inzetten. Ook is het belangrijk dat ze leren om te accepteren dat ze niet alles
perfect hoeven te kunnen, met de focus op het opbouwen van een positief zelfbeeld. Later komt
daar samenwerken, reflecteren, keuzes maken, respectvol een standpunt innemen en je invloed
op anderen bij.